sposoby na STRES

Aktywność fizyczna może przyczyniać się do wzrostu poziomu kortyzolu we krwi, ale zdarza się to tylko w określonych sytuacjach. Aktywność dostosowana do możliwości własnego organizmu nie wiąże się z takim zagrożeniem.

Do wzrostu poziomu kortyzolu dochodzi przede wszystkim wtedy, gdy treningi są zbyt intensywne albo zbyt długie. Problem może pojawić się także w przypadku nadmiernej częstotliwości treningów. Szczególnie niebezpieczne są ćwiczenia aerobowe. Wiele osób decyduje się na aeroby w trakcie prób redukcji wagi. Nadmierne obciążenie organizmu prowadzi do przetrenowania. Poziom kortyzolu zwiększa się, dlatego dochodzi do nasilenia napięcia, a nie redukcji stresu, jak powinno się dziać na skutek aktywności fizycznej. Regularna i dopasowana do własnych możliwości aktywność sprzyja rozładowaniu stresu. Nie można określić optymalnej intensywności i częstotliwości treningów, ponieważ jest to zależne od indywidualnych cech danego organizmu. Należy pamiętać o tym, że w stresujących sytuacjach nie powinno się zwiększać intensywności treningów, ponieważ ryzyko wzrostu kortyzolu jest wówczas znacznie większe. W rozładowaniu napięcia bardziej pomoże długi spacer niż intensywny trening na siłowni.

dad-1125002_640

Oprócz aktywności fizycznej bardzo ważna jest właściwa postawa ciała. Osoby wykonujące pracę siedząca powinny robić sobie regularne przerwy, w trakcie których należy wyprostować się, wykonać kilka kroków oraz wziąć kilka głębszych oddechów. Dzięki temu łatwiej będzie pozbyć się nadmiernego stresu.