sposoby na STRES

Jak obniżyć kortyzol?

Kortyzol jest bardzo znanym hormonem ostatnimi czasy. Każdy wie, że jest związany ze stresem i jego nadmiar jest szkodliwy. Warto jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach jego obecność jest bardzo korzystna dla organizmu – chociażby o poranku, kiedy kortyzol musi nas wybudzić.

Kortyzol pomaga nam również w chwilowych sytuacjach stresowych zmobilizować się i myśleć, wpływa również na regulację stężenia cukru we krwi, a nawet działa przeciwzapalnie! Nie powinniśmy zatem całkowicie pozbywać się kortyzolu, a po prostu zwrócić uwagę na jego poziomy w naszym organizmie, żeby był on odpowiedni.

 

Przewlekle podniesiony kortyzol będzie się objawiał częstszym oddawaniem moczu (zwłaszcza w nocy pomiędzy 1 a 3), zbyt wysokie ciśnienie, problemy ze schudnięciem i nagromadzenie tkanki opornej (np. oponka na brzuchu), wahania nastrojów oraz bardzo niskie libido. Warto również obserwować inne objawy oraz wyszukać przyczynę przewlekłego stresu, żeby mieć pewność, a co najważniejsze, naturalnie obniżać stężenia kortyzolu. Jak to zrobić?

 

1. Znajdź przyczynę Twojego stresu i postaraj się ją wyeliminować. Wydaje się zarazem proste, jak i trudne. W leczeniu jakiejkolwiek przypadłości, zawsze musimy wrócić do podstaw – do pierwotnej przyczyny. Tylko wtedy jesteśmy w stanie coś zmienić. Zaleczając skutki nigdy nie rozwiążemy problemu. Może jest to związek, w którym jesteś (warto rozmawiać), może jest to praca, którą od dawna chcesz zmienić (po prostu to zrób), może to studia, które nie warunkują Twojego całego życia, a po prostu ciągle się tym przejmujesz. Przemyśl to i popracuj nad tym. Próbuj nie przejmować się rzeczami, które są od Ciebie niezależne oraz tymi, które w całokształcie nie mają znaczenia. Pamiętaj, że Twoje stresowanie się i przeżywanie niczego nie zmieni.

 

2. Znajdź sposoby na rozładowanie stresu. Może to być aktywność fizyczna, spacery, spotkanie z kimś bliskim. Możesz nawet wyhodować awokado z pestki albo kupić sobie zwierzątko i dbać o nie. Szukaj dogodnych dla siebie rozwiązań, żeby jak najbardziej zniwelować i rozładować stres w Twoim życiu.

 

3. Wysypiaj się – złe wyspanie to zły humor i nieodpowiednia regeneracja organizmu, co oczywiście wpływa na poziomy kortyzolu i ogólny stres. Prawidłowy sen to podstawa do odpowiedniego funkcjonowania organizmu i nie wolno o tym zapominać. Zadbaj o ogólną higienę snu, staraj się chodzić spać około 22/22:30. Wietrz pokój przed snem, nie naświetlaj się światłem niebieskim i wyłącz wszelkie źródła światła w pokoju oraz zbędne promieniowanie (WiFi i inne). Zadbaj o odpowiedni „klimat” tam, gdzie śpisz, żeby Twój organizm mógł w pełni się zregenerować.

 

4. Uśmiechaj się! Naukowo jest dowiedzione, że gdy poruszamy mięśniami odpowiedzialnymi za uśmiech, do naszego mózgu dociera taki sygnał, jakbyśmy rzeczywiście się uśmiechali/z czegoś śmiali. Dzięki temu spada stężenie kortyzolu i rzeczywiście odczuwamy o wiele większe zadowolenie, niż wcześniej. Możesz zrobić to w domu rano i wieczorem albo i nawet wtedy, kiedy idziesz do łazienki w pracy/na studiach, a nie chcesz robić min w przestrzeń. Spróbuj!

 

5. Spędzaj czas z bliskimi osobami. Może to być rodzina, przyjaciele, a nawet zwierzak. Jeśli masz z nimi dobre relacje, takie wspólne przebywanie będzie wpływało bardzo pozytywnie na Ciebie i twoje stężenie kortyzolu. Warto wtedy również rozmawiać o pozytywnych rzeczach, żartować i śmiać się, a nie tylko narzekać na to, co złego było w danym dniu.

 

6. Wypróbuj ziołoterapię. Dokładniej mam na myśli adaptogeny, czyli substancje wspierające organizm w sytuacjach stresowych, zwiększających zdolność organizmu do adapatacji właśnie w takich momentach. Gama adaptogenów jest bardzo szeroka i niosą one za sobą wiele różnych właściwości, więc można dopasować to do swoich potrzeb.

 

Przetestuj kilka tych metod i przekonaj się, że są one skuteczne! Nie tkwij w ciągłym stresie i wesprzyj swój organizm.