sposoby na STRES

Relaksacja – sposoby

Żyjemy w czasach ciągłej pogoni za pieniądzem, za lepszą pracą, za doskonałym wyglądem. Nie mamy chwili na to, by odpocząć, nabrać sił, postawić na dobry sen. Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ogromne jest to dla naszego organizmu obciążenie? Relaks to podstawa, byśmy lepiej spali, byśmy byli wydajni w pracy, w końcu byśmy byli szczęśliwymi ludźmi. I tak tutaj z pomocą przychodzi relaksacja, a więc sposób na to, by zyskać stan pełnego odprężenia ciała, niezwykłej lekkości i błogiego uczucia całkowitego wyciszenia organizmu. Jak tego jednak dokonać? Co zrobić, by swojemu organizmowi móc takie coś zagwarantować? Jakie są sposoby na to, by oddać się choć na chwilę cudownej chwili relaksu i spokoju?

***

Każdego dnia wystarczy zaledwie kilka minut, by taka relaksacja przyniosła zamierzone efekty, a my byśmy poczuli się w swojej skórze zdecydowanie lepiej. Negatywne myślenie jeszcze bardziej potęguje w nas stres. Wydziela się kortyzol, hormon stresu, który potrafi całkowicie zawładnąć naszym ciałem. Niewłaściwa jednak postawa ciała, smutna mina, napięcie mięśni – to wszystko również wpływa na to, jak się czujemy i jak przeżywamy daną sytuację. Relaksacja ma na celu popracować nad naszym ciałem, by jednocześnie móc też i w ten sposób zapanować nad naszymi myślami i emocjami.

Relaksacja Jacobsona to najlepszy sposób na to,  by móc zmienić swoje życie na lepsze, by pozbyć się nadmiaru stresu, negatywnego myślenia, ciągłego zastanawiania się nad tym, co przyniesie nam każdy, kolejny dzień. Według Edmunda Jacobsona podstawą jest odprężenie psychiczne wynikające z odprężenia fizycznego, a więc musimy popracować nad naszym ciałem, by móc zobaczyć znaczącą różnicę w naszej psychice. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom można obniżyć znacząco poziom stresu i napięcia, można zwiększyć zdolność koncentracji i radzenia sobie w sytuacjach stresowych, pod wpływem czasu.

***

Jakie ćwiczenia wykonywać przy relaksacji według Jacobsona?

Proste. Wystarczy napinać na kilka sekund mięśnie w ciele, a potem je rozluźniać. Ważne jest to, aby zaangażować w to całe ciało, pracując po kolei nad wszystkimi partiami ciała. Regularne ćwiczenia po 20 minut dziennie, mogą ukazać zadowalające efekty już po dwóch tygodniach relaksacji. Warto włączyć sobie spokojną muzykę lub oddać się kompletnej, błogiej ciszy. Można takie ćwiczenia wykonywać na leżąco lub na siedząco. Napinamy mięśnie przez pięć sekund, a następnie przez około dziesięć sekund dajemy im się rozluźnić. A więc do dzieła:

  • Bierzemy dwa głębokie wdechy. Wciągamy powietrze i powoli je wypuszczamy.
  • Ściskamy pięści, przytrzymujemy i odpuszczamy.
  • Napinamy dłonie, trzymamy i puszczamy
  • Napinamy barki, rozluźniamy
  • Podnosimy brwi i marszczymy czoło, trzymamy i puszczamy
  • Zaciskamy mocno powieki i powoli puszczamy
  • Zaciskamy zęby, przyciskamy język do podniebienia, puszczamy
  • Praca nad szyją, najbardziej napiętą ze wszystkich mięśni. Odchylamy głowę do tyłu, przytrzymujemy wszystkie mięśnie i puszczamy. Czynność wykonujemy dwukrotnie.
  • Napinamy mięśnie pleców, trzymamy i puszczamy
  • Napinamy mięśnie klatki piersiowej, wydychamy powietrze i rozluźniamy się
  • Napinamy mięśnie brzucha, trzymamy i puszczamy
  • Napinamy mięśnie pośladków, trzymamy i puszczamy
  • Zajmujemy się nogami, po kolei: uda, łydki..
  • Stopy kierujemy w kierunku twarzy, napinamy je i puszczamy, tak samo robimy z palcami

Jeśli czujemy jeszcze gdzieś napięcie, powtórzmy daną czynność. Wydaje się banalne, ale wystarczy kilkanaście dni regularnych ćwiczeń i szybko można zauważyć różnicę w swoim ciele. Staniemy się bardziej spokojni, wyciszeni, odprężeni. Stres nie będzie działał na nas demotywująco, a żadna, nawet najbardziej trudna sytuacja nie będzie stanowiła dla nas tak naprawdę większego problemu.