sposoby na STRES

Sen a kortyzol

Poziom kortyzolu uzależniony jest kondycji organizmu, a jedną z jego podstawowych potrzeb jest wypoczynek, zwłaszcza sen. Osoby, które chciałyby ograniczyć poziom tego hormonu, powinny zatem zapewnić sobie właściwe warunki do regeneracji.

Wiele osób uważa, że w walce ze stresem pomaga przede wszystkim aktywność fizyczna, dzięki której można odreagować negatywne emocje. W rzeczywistości zmniejszenie napięcia nerwowego jest możliwe wyłącznie dzięki umiarkowanej aktywności, ponieważ zbyt intensywny wysiłek może wywołać odwrotny efekt. Podobnie wygląda kwestia częstotliwości treningów. Im częstsze treningi, tym więcej wypoczynku potrzebuje organizm. Warto poświęcić dużo czas na sen, ze względu na jego antykortyzolowe właściwości. Osoby, które śpią zbyt krótko, są bardziej podatne na stres, a ich organizm wydziela większe dawki kortyzolu. U osób, które śpią osiem godzin dziennie, poziom tego hormonu jest mniejszy. Badania potwierdzają, że taka długość snu jest najlepsza dla człowieka i pozwala na skuteczne ograniczenie poziomu kortyzolu.

double-bed-1215004_640

Pewien problem może stanowić fakt, że osoby żyjące w stresie często mają trudności z zasypianiem i budzą się nocą. Wówczas przespanie zalecanych ośmiu godzi jest bardzo trudne. W takiej sytuacji można zastosować techniki relaksacyjne, polegające na przykład na słuchaniu uspokajającej muzyki i wykonywaniu ćwiczeń antystresowych. Ich skutkiem powinna być redukcja napięcia nerwowego. Można także zastosować naturalne suplementy które poprawiają na poprawę jakości snu