Winpocetyna – na lepsze odżywienie Twojego mózgu

Winpocetyna poprawia działanie mózgu

Aby Twój mózg mógł pracować poprawnie, pozwalając Ci na sprawne zapamiętywanie informacji, korzystanie z zasobów pamięci czy to umożliwiając rzucanie błyskotliwych tekstów w towarzystwie, potrzebuje do tego w głównej mierze glukozy oraz tlenu. Każdy z nas pobiera z powietrza tlen oraz spożywa pokarmy będące źródłem glukozy, ale poza dostarczaniem tych składników przemian energetycznych ważnych jest również wiele innych czynników, które nie zawsze prosperują na poprawnym poziomie, stąd też procesy kognitywne, inteligencja, mogą ulegać pogorszeniu, co być może zdarzyło Ci się zaobserwować u siebie (przykładem tu jest zarwana noc, gdy wstajesz rano, próbujesz przeczytać jakiś tekst, ale nie bardzo możesz go zapamiętać czy zrozumieć). Na szczęście są sposoby, aby sobie z tym radzić i jednym z tych sposobów jest poprawianie procesów zachodzących w organizmie za pomocą suplementów diety.

Jak poprawić pracę mózgu?

Jednym z takich związków, które poprawią Twoją kognicję jest winpocetyna. Jest to roślinny alkaloid otrzymywany syntetycznie z winkaminy pozyskiwanej z rośliny zwanej barwinkiem pospolitym. Usprawnia krążenie krwi w mózgu, tym samym poprawiając gospodarkę tlenową neuronów, a to z kolei prowadzi do lepszego odżywienia Twojego mózgu. Poza tym, winpocetyna wykazuje właściwości antyoksydacyjne i neuroprotekcyjne, jednocześnie chroniąc mózg przed działaniem niekorzystnych czynników.

Mechanizm działania winpocetyny polega na hamowaniu działania enzymu PDE1 (fosfodiestaraza typu 1), co jednocześnie zmniejsza ilość wapnia w komórkach mózgu. W przypadku podniesionej aktywności PDE1 i ilości wapnia w mózgu, mięsień gładki w naczyniach krwionośnych kurczy się zmniejszając tym samym średnicę naczyń krwionośnych, co redukuje ilość krwi przepływającej przez mózg. Jest to podobny mechanizm działania do wiagry, która hamuje aktywność enzymu PDE5, jednakże winpocetyna hamując PDE1 poprawia przepływ krwi konkretnie w mózgu.

Jednocześnie winpocetyna jest substancją przeciwzapalną dla naszego mózgu poprzez zapobieganie zwiększeniu ekspresji NFκB (czynnik jądrowy wzmacniacz łańcucha lekkiego kappa aktywowanych komórek B) przez TNFα (czynnik martwicy nowotworu alfa). Jakkolwiek brzmi to zawile, ma to ogromne znaczenie dla osób z chorobą Alzheimera i Parkinsona.

NFκB jest kompleksem białkowym kontrolującym kodowanie DNA, produkcję cytokin i cyklu życiowego komórek. TNFα zaś jest cytokiną zaangażowanym w procesy zapalne wytwarzane przez neurony. Winpocetyna hamuje to działanie, również zapobiegając procesom zapalnym na poziomie jąder komórkowych i to niezależnie od wpływu na PDE1.

TNFα przyczynia się do śmierci komórek neuronalnych w chorobie Parkinsona, tym samym hamujący wpływ na sekrecję TNFα wywołany winpocetyną pomaga zredukować postęp tej choroby mózgu.

Winpocetyna

Co wykazały badania na winpocetynie?

  • Badania na przeszło 1000 osób po 45 roku życia wykazały, że suplementacja winpocetyną miała w ogólnym rozrachunku korzystny wpływ na jakość życia, poprawiając nastrój tych osób, aktywność i generalną witalność.
  • Ma działanie chroniące przed neurotoksycznym wpływem białka beta-amyloidu.
  • W związku ze swoim działaniem poprawiającym przepływ krwi przez mózg, winpocetyna wzmacnia działanie związków, które wpływają na produkcję neuroprzekaźników (kawa, armodafinil, racetamy).
  • W badaniu na szczurach porównującym wpływ piracetamu, winpocetyny, hyderginy oraz fizostygminy na procesy formowania pamięci winpocetyna była jednym ze skuteczniejszych środków w tej materii.
  • Przepływ krwi zwiększa się już po 20 minutach od zastosowania dawki, jak wykazało badanie na zdrowych ludziach.
  • W badaniu o podwójnie ślepej próbie, z grupą kontrolną placebo sprawdzającym wpływ winpocetyny na demencję starczą odnotowano poprawę pamięci u osób, które stosowały przez miesiąc 30 mg dziennie tego związku.
  • W badaniu na byłych zawodnikach NFL, którzy dochowali się uszczerbku na zdrowiu swoich mózgów wykazano, że winpocetyna miała korzystny wpływ na regenerację uszkodzonych rejonów mózgu, co przekładało się na lepsze kojarzenie, skupianie uwagi, pamięć czy czas reakcji.
  • Stosowana jest w leczeniu zaburzeń mózgowo-naczyniowych z powodzeniem od przeszło 20 lat.
  • Chroni przed cytotoksycznością powodowaną przez nadmierne wystawienie na glutaminian (ma działanie pobudzające), tym samym zapobiegając mitochondriopatii (glutaminian w nadmiarze upośledza potencjał wewnętrznej błony mitochondrialnej). Tym samym, ten mechanizm pokazuje, że winpocetyna posiada neuroprotekcyjne działanie na wielu płaszczyznach (tu zastosowanie będzie miała przy ochronie przed skutkami ubocznymi substancji psychoaktywnych, które wykorzystują mechanizm indukcji glutaminianu).
  • Zwiększa elastyczność czerwonych krwinek oraz zmniejsza agregację płytek krwi (tworzenie zakrzepów)

Lepsza cyrkulacja krwi w mózgu wykazuje korzystny wpływ na:

  • zdolność do koncentracji
  • zwalczanie chronicznego zmęczenia
  • pogarszającą się pamięć związaną ze starszym wiekiem

Dawkowanie winpocetyny

  • 5-30 mg na porcję (w zależności od odczuć, aczkolwiek warto wspomnieć tu, że w badaniu, w którym porównywano dawki 10 mg vs 20 mg, nie odnotowano różnic w kognicji, gdzie przy obu dawkach kognicja się poprawiła względem grupy placebo. Ważne jest też, że badanie było wykonane na osobach z demencją, więc zdrowe osoby mogą nieco inaczej odczuwać dawki.)
  • Winpocetyna jest lipofilna, stąd nie powinna być stosowana na czczo i zadziała najlepiej gdy zastosowana po posiłku lub z dodatkiem jakiejś ilości tłuszczy (np. 5g oliwy z oliwek lub kilka orzechów).
  • Koncentracja winpocetyny osiąga swój szczyt w około 90 minucie po spożyciu
  • W związku z trwającym 2-3h okresem półtrwania winpocetyny, dawkę można powtarzać 2-3x dziennie

Przeciwwskazania

  • stosowanie leków przeciwzakrzepowych (np. warfaryna) i obniżających liczebność płytek krwi.
  • niskie ciśnienie krwi
  • ciąża (zwiększa ryzyko poronienia, jak wykazało badanie na zwierzętach)

Potencjalnym skutkiem ubocznym suplementacji winpocetyną, gdy stosowana w wyższych dawkach, są wahania dopaminy (neuroprzekaźnik, który odpowiada za motywację do działania i jest systemem nagradzania naszych działań). Dzieje się tak dlatego, że winpocetyna wpływa hamująco na przepuszczalność presynaptyczną (wrażliwość na napięcie kanalików wapniowych), która selektywnie inhibituje uwalnianie wszystkich neurotransmiterów, a także zwiększa poziom metabolitu dopaminy – DOPAC – przez zaburzanie pęcherzykowego przechowywania dopaminy. Stąd też winpocetyna może w niektórych przypadkach powodować spadek motywacji, czy tzw. „brain fog”. Zazwyczaj można temu zapobiec stosując w połączeniu z winpocetyną związki stymulujące produkcję dopaminy, jak kofeina z kawy.

Możliwe skutki uboczne związane z mechanizmem hamowania dopaminy:

senność

mgła umysłowa

migreny

Zdarza się też, że przy wyższych dawkach odczuwalne są problemy ze strony układu pokarmowego.

Na koniec moje własne spostrzeżenia wynikające z suplementacji winpocetyną. Niektóre osoby odczuwają jej działanie przez zmniejszenie odczucia znużenia czy poprawiając klarowność myślenia. Nie ukrywam, że osobiście stosując ten związek w pojedynkę, nie odczuwam w zasadzie jakiejkolwiek różnicy, (stosuję porcje po 10 miligramów). Ale nie znaczy to, że preparat nie działa… ponieważ w połączeniu z innymi produktami, które wpływają na kognicję, jak kofeina (z kawy, ponieważ związki zawarte w kawie chronią przed pewnymi skutkami ubocznymi kofeiny oraz wzmacniają jej działanie), czy acetyl L-karnityna, hupercyna-A itp, tutaj winpocetyna pokazuje swój potencjał wykazując synergię działania wobec tych substancji. W połączeniu z samą acetyl L-karnityną odczuwalnie bardziej poprawia trzeźwość umysłu i przejrzystość myśli, natomiast po dodaniu kofeiny z kawy potrafi przedłużyć jej stymulujący efekt w moim przypadku 2-3 krotnie! Stąd winpocetyna gości w moim stałym asortymencie suplementów, jako związek, który wzmacnia działanie innych produktów wpływających na kognicję i czuwanie.

PS. W Polsce winpocetyna obecnie oficjalnie sprzedawana jest jako lek na receptę, ale można ją pozyskać ze sklepów z suplementami diety.

Bibliografia:

1. https://examine.com/rubric/effects/view/47/Subjective+Well-Being/all/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21857073
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22874716
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1429914/
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2890434/
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9082841
7. https://www.researchgate.net/publication/51167572_Reversing_Brain_Damage_in_Former_NFL_Players_Implications_for_Traumatic_Brain_Injury_and_Substance_Abuse_Rehabilitation
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3899677
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7881404/
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12460136
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793690
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11478921
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2071888/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3044262/
14. https://ro789680.wordpress.com/2016/09/29/vinpocetine-has-a-high-fat-soluble/
15. http://www2.cnrs.fr/en/2603.htm

Sprawdź też webinarium na temat >> wspomagania pracy mózgu <<

Podobne artykuły

Dodaj komentarz